Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/klient.dhosting.pl/cs60797537/lexksiegowosc.pl/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2254

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/klient.dhosting.pl/cs60797537/lexksiegowosc.pl/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2258

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/klient.dhosting.pl/cs60797537/lexksiegowosc.pl/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/output.class.php on line 2941
Księga Przychodów i Rozchodów - podstawowe informacje
księgowość
Księga Przychodów i Rozchodów – wady i zalety
March 11, 2019
ulga w zeznaniu rocznym
Ulgi podatkowe w zeznaniu rocznym, cz. I
April 17, 2019

O czym pamiętać podczas zakładania księgi przychodów i rozchodów?

książka przychodów

Otworzenie własnej działalności może wiązać się z wieloma trudnościami – zwłaszcza na początku. Początkujący przedsiębiorca powinien zgłosić się do ubezpieczenia w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, określić sposób opodatkowania i wybrać sposób rozliczenia firmy. Obecnie, najczęściej wybieranym sposobem, jest prowadzenie Księgi Przychodów i Rozchodów (tzw. KPiR). Oczywiście księgę tę trzeba najpierw założyć. Jak się do tego zabrać i o czym należy pamiętać? Zapraszamy do lektury!

Księga Przychodów i Rozchodów – kiedy ją założyć?

Księgę Przychodów i Rozchodów należy założyć w tym samym dniu, w którym zaczynamy prowadzić działalność gospodarczą. Nawet jeżeli ten dzień przypada na środek tygodnia, to właśnie on powinien być formalną datą rozpoczęcia prowadzenia dokumentu. Możną ją też zakupić wcześniej, żeby wypełnić wszystkie potrzebne pola, niemniej data jej prowadzenia musi pokrywać się z datą rozpoczęcia prowadzenia działalności. Oczywiście pierwszy wpis może pojawić się również po tej dacie, ale nie wcześniej. Warto również wiedzieć, że księga zakładana jest na dany rok podatkowy. Oznacza to, że nawet jeżeli zakładamy ją pod koniec roku, to możemy z niej korzystać tylko i wyłącznie do końca grudnia. Analogicznie – kolejną księgę należy założyć z dniem pierwszego stycznia kolejnego roku. Co ważne – każda wypełniona księga powinna być przechowywana w archiwum firmy. Dokument należy przechowywać przez pięć lat od zakończenia roku podatkowego.

Księga Przychodów i Rozchodów – jakie warunki formalne powinna spełniać?

Gotową Księgę Przychodów i Rozchodów można kupić w każdym sklepie z artykułami biurowymi i papierniczymi. Można ją również wykonać samodzielnie – zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Ważne jednak, aby spełniała wszystkie wymogi formalne, ponieważ tylko wtedy można ją uznać za obowiązujący i wiążący dokument księgowy. Odpowiednio przygotowana księga  powinna posiadać stronę tytułową. Powinny się w niej również znaleźć informacje o imieniu i nazwisku podatnika, nazwa firmy i zakres jej działalności. Ponadto księgę należy prowadzić w formie tabeli.